Al drie jaar schreeuw ik het van de daken : crisis wurgt lokale overheden : schrapping dividend ECS kost ons bijna 60.000 € !
Het is niet dat het me vrolijk maakt om 'gelijk' te krijgen. Drie jaar geleden schreef de gemeente een brief naar VVSG. De tekst had ik voorbereid om ook te dienen bij de presentatie van de begroting op de gemeenteraad. Ik voorspelde structurele moeilijkheden voor de financiering van de gemeenten : Ten eerste wegens het wegvallen van inkomsten uit dividenden . Ik voorspelde kennelijk terecht dat het wegvallen van het dividend Gemeentelijke Holding (Dexia) niet het enige zou zijn. Vermits dividenden (zie elders op deze site) een massief stuk van de inkomsten van de gemeenten waren geworden (2003 was bijvoorbeeld een topjaar waar de inkomsten uit dividenden piekten naar bijna één vierde van de totale inkomsten) en deze per definitie vallen in de 'gewone dienst' en dus gaan dienen zijn om de dagelijkse werking van de gemeente te financieren, betekende het wegvallen van dividenden dat de marge voor het voeren van een beleid sterk zou inkrimpen, lees bijna wegvallen.
Ten tweede heb ik altijd gezegd dat de crisis als het ware met twee jaar vertraging zich zou laten voelen in de inkomsten uit de personenbelasting. Immers we krijgen nu de heffing op die personenbelasting van 2012, dus inkomsten van 2011. Ingevolge de crisis zijn de inkomsten en bijgevolg ook de personenbelastingen gedaald in 2011, 2012 en allicht ook in 2013. Derde punt waarvoor ik gewaarschuwd heb en nog steeds vrees : wanneer Vlaanderen fiscale autonomie eiste en dit ook voor een heel groot stuk bij de staatshervorming realiseerde, deed zij dat allicht niet om de personenbelasting te verhogen. Als er 'kortingen' of 'afcentiemen' worden ingevoerd, wat met een verkiezingsjaar in zicht wel eens een heel aantrekkelijk snoepje zou kunnen zijn, heeft dat andermaal een negatieve weerslag op de inkomsten van de gemeenten. Komt daarbij dat de gemeenten ook steeds meer taken te verwerken krijgen. Een voorbeeld : invoering schuldbemiddeling is maatregel die op het eerste zicht niets te maken heeft met de gemeente. De facto is het echter zo dat schulenaars die een schuldbemiddeling wensten vrij snel hun weg vonden naar het OCMW. Concreet betekent dit voor het OCMW Merchtem zeker één voltijdse maatschappelijk assistent die daarmee de handen vol heeft. En wie betaalt die medewerker denkt U ? Precies : de gemeente.
Na het fiscaal pakt van minister Van Mechelen is er naar de gemeente toe niet veel goed nieuws meer gekomen.
Vanuit onze uiterst sterke afdeling Open-Vld moeten we pleiten voor meer middelen voor de lokale besturen. Dit punt moet zijn weg vinden in de talrijke verkiezingsprogramma's die er in 2014 zullen zijn.
Het gemeentebestuur staat het dichtst bij de bevolking en de bevolking verdient een beleid dat minstens tegemoet komt aan basisbehoeften als veiligheid, netheid, basisonderwijs, opvang kinderen tijdens vakantie, sportinfrastructuur, minimaal cultureel aanbod...
Als er geen compensaties komen voor het verlies van de inkomsten uit dividenden zullen de meeste gemeenten de belastingen moeten verhogen.
Wij deden als bestuur de moeilijke oefening om grondig te besparen. Midden april, begin mei zullen we toelichting geven. Het werk is evenwel niet af : Voor 2013 hadden we voor ECS (Electrabel) nog 59.400 € ingeschreven. Valt dat bedrag weg, dan moeten we het elders zoeken. Nog een voorbeeld overigens van de weerslag van nationaal beleid : Vandelanotte heeft gezorgd voor het aanwakkeren van de concurrentie en de klanten van Electrabel als het ware massaal doen vluchten. Op zich prima, en een schande dat Electrabel blijkbaar al jaren zwaar in onze zakken heeft gezeten ! Keerzijde is wel dat andermaal de lokale besturen in zekere zin hiervoor de prijs betalen...
Het is niet dat het me vrolijk maakt om 'gelijk' te krijgen. Drie jaar geleden schreef de gemeente een brief naar VVSG. De tekst had ik voorbereid om ook te dienen bij de presentatie van de begroting op de gemeenteraad. Ik voorspelde structurele moeilijkheden voor de financiering van de gemeenten : Ten eerste wegens het wegvallen van inkomsten uit dividenden . Ik voorspelde kennelijk terecht dat het wegvallen van het dividend Gemeentelijke Holding (Dexia) niet het enige zou zijn. Vermits dividenden (zie elders op deze site) een massief stuk van de inkomsten van de gemeenten waren geworden (2003 was bijvoorbeeld een topjaar waar de inkomsten uit dividenden piekten naar bijna één vierde van de totale inkomsten) en deze per definitie vallen in de 'gewone dienst' en dus gaan dienen zijn om de dagelijkse werking van de gemeente te financieren, betekende het wegvallen van dividenden dat de marge voor het voeren van een beleid sterk zou inkrimpen, lees bijna wegvallen.
Ten tweede heb ik altijd gezegd dat de crisis als het ware met twee jaar vertraging zich zou laten voelen in de inkomsten uit de personenbelasting. Immers we krijgen nu de heffing op die personenbelasting van 2012, dus inkomsten van 2011. Ingevolge de crisis zijn de inkomsten en bijgevolg ook de personenbelastingen gedaald in 2011, 2012 en allicht ook in 2013. Derde punt waarvoor ik gewaarschuwd heb en nog steeds vrees : wanneer Vlaanderen fiscale autonomie eiste en dit ook voor een heel groot stuk bij de staatshervorming realiseerde, deed zij dat allicht niet om de personenbelasting te verhogen. Als er 'kortingen' of 'afcentiemen' worden ingevoerd, wat met een verkiezingsjaar in zicht wel eens een heel aantrekkelijk snoepje zou kunnen zijn, heeft dat andermaal een negatieve weerslag op de inkomsten van de gemeenten. Komt daarbij dat de gemeenten ook steeds meer taken te verwerken krijgen. Een voorbeeld : invoering schuldbemiddeling is maatregel die op het eerste zicht niets te maken heeft met de gemeente. De facto is het echter zo dat schulenaars die een schuldbemiddeling wensten vrij snel hun weg vonden naar het OCMW. Concreet betekent dit voor het OCMW Merchtem zeker één voltijdse maatschappelijk assistent die daarmee de handen vol heeft. En wie betaalt die medewerker denkt U ? Precies : de gemeente.
Na het fiscaal pakt van minister Van Mechelen is er naar de gemeente toe niet veel goed nieuws meer gekomen.
Vanuit onze uiterst sterke afdeling Open-Vld moeten we pleiten voor meer middelen voor de lokale besturen. Dit punt moet zijn weg vinden in de talrijke verkiezingsprogramma's die er in 2014 zullen zijn.
Het gemeentebestuur staat het dichtst bij de bevolking en de bevolking verdient een beleid dat minstens tegemoet komt aan basisbehoeften als veiligheid, netheid, basisonderwijs, opvang kinderen tijdens vakantie, sportinfrastructuur, minimaal cultureel aanbod...
Als er geen compensaties komen voor het verlies van de inkomsten uit dividenden zullen de meeste gemeenten de belastingen moeten verhogen.
Wij deden als bestuur de moeilijke oefening om grondig te besparen. Midden april, begin mei zullen we toelichting geven. Het werk is evenwel niet af : Voor 2013 hadden we voor ECS (Electrabel) nog 59.400 € ingeschreven. Valt dat bedrag weg, dan moeten we het elders zoeken. Nog een voorbeeld overigens van de weerslag van nationaal beleid : Vandelanotte heeft gezorgd voor het aanwakkeren van de concurrentie en de klanten van Electrabel als het ware massaal doen vluchten. Op zich prima, en een schande dat Electrabel blijkbaar al jaren zwaar in onze zakken heeft gezeten ! Keerzijde is wel dat andermaal de lokale besturen in zekere zin hiervoor de prijs betalen...