OOK GELEZEN ? 33 % VAN DE AMBTENAREN IS CORRUPT
Volgens Het Laatste Nieuws (05/02/2016) is er enstig probleem : 33 % van de ambtenaren is ronduit corrupt.
Het gaat hem uiteraard niet over de brave heer of dame die je nieuw id-kaart geeft, het gaat hem over openbare werken
Dat er in België, of ja, sinds Vlaanderen wat dat betreft al flink wat jaren bevoegd is, ook Vlaanderen, wat misgaat, is nogal geweten. Hoe komt het toch dat ons asphalt niet die kwaliteit heeft van dat van Nederland, Duitsland of Frankrijk ? Dat er brokken vliegen uit het plafond van tunnels in wat nogal fier 'Capitale de l'Europe' genoemd wordt ?
Men heeft het gevonden : het zijn de ambtenaren. In het vernoemd artikel verdient een ambtenaar die er iets toe doet en dus 'kan beslissen' er gezwind 2000 € per maand bij, als toemaatje kunnen er ook nog 40 pinten per dag af in een stamkroeg. Geld in overvloed, zoveel zelfs dat de ambtenaar het moet verstoppen in zijn tuin.
Ik hoop dat alles in het artikel wat overdreven is. Ik ben er min of meer zeker van dat dit scenario zich in Merchtem niet voor doet.
Maar, men zou beter eens verder gaan. In al mijn bescheidenheid (ben ten slotte slechts schepen van een kleine gemeente) heb ik al jaren mijn twijfels over de doeltreffendheid van de wet overheidsopdrachten. Zeer samengevat komt die erop neer dat men als overheid steeds aan de goedkoopste bieder moet toewijzen.
Dat werkt prijsafspraken in de hand. 'Jij eens hier, ik eens daar en we verdelen het werk'.
Bovendien, als er geen prijsafspraken zijn (meeste gevallen) is de verleiding bijzonder groot om 'gaten' in het lastenboek te zoeken. Ik verklaar mij nader : telkens als een lastenboek niet specifiek genoeg is, volstaat men om de goedkoopste oplossing te geven en zo de globale prijs te drukken om de aanbesteding 'binnen te halen' . Met alle gevolgen vandien voor de kwaliteit van de werken. Dan zwijg ik nog over het uitlokken van 'meerwerken'...(met alle gevolgen vandien voor de finale afrekening)
In Nederland is het verboden de goedkoopste, en wat had u gedacht, de duurste aannemer aan te duiden. Men moet verplicht de 'middelste' aanduiden.
Zij die aan prijsafspraken denken, een hele klus...
Dus, geef mij maar dat Nederlands systeem.
Nog een suggestie : als het gaat over wegenbouw : waarom geen standaard lastenboek ?
Nog een suggestie : waarom niet eens standaard lastenboek voor ruim gebied : aanbesteding voor x-km aanleg wegen in gebied Y, zonder dat aannemer weet waar of in welke gemeente hij precies in het gebied moet aanleggen ?
Laatste suggestie : toezicht : niet meer uitsluitend door eigen diensten. Bureau aanstellen ? Ja : waarom niet bij lottrekking ? Als een aannemer niet weet voor wie hij inschrijft, niet weet door wie hij gecontroleerd zal worden en bovendien moet zien dat zijn prijs niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste mag zijn .... wedden dat we er kwalitatief op gaan vooruit gaan.
Uiteraard zijn dit suggesties en uiteraard persoonlijke mening. Maar, denk er eens over na.
Uiteraard, en dat is het opzet van de titel : er is geen enkel systeem sluitend. Maar, dat huidig systeem faalt, laat dat duidelijk zijn. Geen kritiek op de ambtenaren, noch op de aannemers, wel een oproep om eens na te denken over een wetgeving die kennelijk niet het doel bereikt waarvoor ze jaren geleden is opgesteld...