August De Boeck museum krijgt vorm
(briefkaart Marten Melsen - kunstschilder en vriend van De Boeck- naar Ensor)
Donderdag, hele namiddag vergaderd met De Boeck comité en een deskundige over inrichten van musea. Het zal zeker niet het grootste museum zijn. Maar wat rest van waardevol materiaal zal er zijn. Deels in archief deels in permanente tentoonstelling. Belangrijk is ook dat ingezet wordt op beeld en klankmateriaal. De bezoeker moet op een uurtje door hebben wie De Boeck was. Volkomen onderschat. Dat weten we. 'PR' was zijn ding niet. Kwam er een journalist om te praten over zijn muziek, dan trok hij met de man van dienst naar zijn tuin om te praten over zijn bloemen, zijn prei en selder in de moestuin. In de toenmalige wereld van de kunst werd hij zeer gewaardeerd. Dat blijkt ondermeer uit briefwisseling. Zo schreef Ensor ooit over hem dat ware hij geen perfect componist was hij zeker perfect schilder zou kunnen zijn. Het briefkaartje in afbeelding is er een van Marten Melsen, kunstschilder en vriend van De Boeck. Hij schrijft naar hun gezamelijke vriend Ensor om te melden dat de inboedel van De Boeck werd verkocht, met werken van Ensor. Een primeur : minstens één van die werken zal in het museum te zien zijn. Ondertussen hebben we al enkele schenkingen mogen ontvangen. Heel waardevolle dingen.
Nog zo'n band met de kunstenaars van die tijd : niemand minder dan René Magritte maakte de ontwerpen voor de cover van een tiental partituren. Heb er één origineel van, uiteraard schenk ik dat ook aan het ADB museum. Inmiddels heeft ook de VRT omzeggens al het klankmateriaal van De Boeck ter beschikking gesteld. Uiteraard is dat het belangrijkste : zijn werk, zijn muziek. Het zal de moeite worden.
(briefkaart Marten Melsen - kunstschilder en vriend van De Boeck- naar Ensor)
Donderdag, hele namiddag vergaderd met De Boeck comité en een deskundige over inrichten van musea. Het zal zeker niet het grootste museum zijn. Maar wat rest van waardevol materiaal zal er zijn. Deels in archief deels in permanente tentoonstelling. Belangrijk is ook dat ingezet wordt op beeld en klankmateriaal. De bezoeker moet op een uurtje door hebben wie De Boeck was. Volkomen onderschat. Dat weten we. 'PR' was zijn ding niet. Kwam er een journalist om te praten over zijn muziek, dan trok hij met de man van dienst naar zijn tuin om te praten over zijn bloemen, zijn prei en selder in de moestuin. In de toenmalige wereld van de kunst werd hij zeer gewaardeerd. Dat blijkt ondermeer uit briefwisseling. Zo schreef Ensor ooit over hem dat ware hij geen perfect componist was hij zeker perfect schilder zou kunnen zijn. Het briefkaartje in afbeelding is er een van Marten Melsen, kunstschilder en vriend van De Boeck. Hij schrijft naar hun gezamelijke vriend Ensor om te melden dat de inboedel van De Boeck werd verkocht, met werken van Ensor. Een primeur : minstens één van die werken zal in het museum te zien zijn. Ondertussen hebben we al enkele schenkingen mogen ontvangen. Heel waardevolle dingen.
Nog zo'n band met de kunstenaars van die tijd : niemand minder dan René Magritte maakte de ontwerpen voor de cover van een tiental partituren. Heb er één origineel van, uiteraard schenk ik dat ook aan het ADB museum. Inmiddels heeft ook de VRT omzeggens al het klankmateriaal van De Boeck ter beschikking gesteld. Uiteraard is dat het belangrijkste : zijn werk, zijn muziek. Het zal de moeite worden.