Morgen gemeenteraad : toelichting 'individueel Financieel Profiel' Merchtem
(foto Kris Droesbeke, achter hem mascotte financieel expert oppositie)
Onze ontvanger, Kris Droesbeke ziet het weer zitten....
Merchtem : vruchtbare gemeente.
Even herinneren : ongeveer een jaar geleden kopte het Nieuwsblad dat Merchtem er zeer slecht voorstond. Dit op basis van een studie van Belfius. Ga het maar uitleggen dan. Ik schiet zelden op de pianist maar hier wel : de journalist van dienst had de eerlijkheid moeten hebben om te zeggen dat het om een vergelijking ging van cijfers uit de 'BBC'. Dat is en blijft een meerjarenbegroting. Inderdaad, in 2016 kleurt de 'autofinancieringsmarge' bij ons rood. Waarom ? Omdat we in de oefening BBC daar het zwaartepunt van de uitgaven bouw Gemeentelijke Technische school hadden gelegd. Overigens : die BBC : heb altijd gezegd dat de uitgaven eerder hoog werden ingeschat en de inkomsten eerder laag. Dit om geen verrassingen te hebben.
De studie die ik morgen wat toelicht is er een die elk jaar terugkomt en bij gebreke aan enig sensationeel nieuws uiteraard niet de media haalt (of toch niet de pen in beweging zet van de journalist die Merchtem failliet verklaarde). Die studie is relevant omdat ze start van rekenigcijfers .
De volledige studie kan U mij op eenvoudig verzoek vragen : [email protected].
Het systeem van de studie is vrij eenvoudig. De studie vertrekt van goedgekeurde cijfers uit de rekening. Dat wil zeggen : niets aan te prutsen of te verbloemen, cijfers zoals ze zijn. Dit dus in tegenstelling met vergelijkende studies op basis van meerjarenbegroting (voor mij was die studie in het Nieuwsblad zelfs waardeloos !). De gemeente wordt vergeleken met een cluster van min of meer gelijkaardige gemeenten, met de provincie en het gewest.
Enkele leuke vaststellingen :
De Merchtemse inwoner is vruchtbaar : natuurlijke aangroei bevolking van 2007-2012 is 1.3 %, voor het gewest amper 0.8 %
De werkloosheidsgraad blijft laag : 4.1 % Merchtem, 6% gewest.
Zeer opvallend R.M.I. (recht op maatschappelijke integratie, lees steun) zakt in Merchtem voor de periode 2009-2012 met maar liefst 9.4 % daar waar dit in de cluster van vergelijkbare gemeenten met 4.6 % stijgt.
Nog een uitsteker : het aantal personeelsleden / inwoner is in Merchtem fenomenaal laag : 4.6 / 1000 inwoners, tegenover 7.6 voor het Gewest. In diezelfde periode daalde dit procentueel zelfs met 7.1 %, daar waar dit provinciaal en gewestelijk steeg en in de cluster stabiel bleef.
De totale uitgaven gewone dienst (dat wil zeggen de gewone werking zonder investeringen) in € per inwoner bedragen 1.443 dat is ruim hoger dan de cluster (1.124), de provincie (1.357) en het gewest (1.294). Verontrustend ? Neen, als we onderwijs er gaan uitfilteren (in Merchtem 599 €/ inwoner, in het gewest 133 €/ inwoner) en er de toelage voor dat onderwijs gaan naast plaatsen zitten we aan 'gecorrigeerde uitgaven' van 1.143 €/ inwoner, wat hoger is dan de cluster (1.016) maar lager dan de provincie (1.223) en het gewest (1.191).
Als je dezelfde oefening doet langs inkomsten zie je dat Merchtem 1.528 € per inwoner ontvangt. Als men daar het onderwijs, dat in exploitatie voornamelijk een doorschuifoperatie is, uitfiltert blijven we nog steeds goed zitten. We zouden in mensentaal kunnen stellen dat Merchtem zijn inkomsten / uitgaven balans bijzonder goed in de hand heeft.
Om enkele kwatongen af te snoeren : nog een leuke grafiek. Ons exploitatieresultaat bedraagt 83, de cluster -14, de provincie -13 en het gewest 9.
In onze buitengewone uitgaven (investeringen),pieken we dan weer opzichtens cluster, provincie en gewest. Met een cijfer van 1.033 opzichtens respectievelijk 180, 548 en 407 zitten we dus zeer hoog : reden ? Niet ver te zoeken : bouw school Ten Bos.
Wat de schulden betreft : daar duidelijk niks overdreven. 1.269 € per inwoner, cluster 1.260, provincie 1.404 en gewest 1.240.
Een leuk cijfer daarover : gesteld dat we niets anders zouden doen dan onze schulden afbetalen, dan zouden die in onze gemeente volledig afbetaald zijn op 5 jaar en acht maanden, in de cluster 9 jaar en zeven maanden, de provincie 9 jaar en zes maanden en het gewest acht jaar en zeven maanden.
Ik zou zo nog uren kunnen doorgaan.
Een belangrijke les : op basis van de cijfers zijn wij financieel kerngezond.
En dat is voor mij als schepen van fancien het allerbelangrijkste.
Niet te vergeten : zonder belastingsverhoging ! Niet om te stoefen, maar weinigen doen het ons na.
(foto Kris Droesbeke, achter hem mascotte financieel expert oppositie)
Onze ontvanger, Kris Droesbeke ziet het weer zitten....
Merchtem : vruchtbare gemeente.
Even herinneren : ongeveer een jaar geleden kopte het Nieuwsblad dat Merchtem er zeer slecht voorstond. Dit op basis van een studie van Belfius. Ga het maar uitleggen dan. Ik schiet zelden op de pianist maar hier wel : de journalist van dienst had de eerlijkheid moeten hebben om te zeggen dat het om een vergelijking ging van cijfers uit de 'BBC'. Dat is en blijft een meerjarenbegroting. Inderdaad, in 2016 kleurt de 'autofinancieringsmarge' bij ons rood. Waarom ? Omdat we in de oefening BBC daar het zwaartepunt van de uitgaven bouw Gemeentelijke Technische school hadden gelegd. Overigens : die BBC : heb altijd gezegd dat de uitgaven eerder hoog werden ingeschat en de inkomsten eerder laag. Dit om geen verrassingen te hebben.
De studie die ik morgen wat toelicht is er een die elk jaar terugkomt en bij gebreke aan enig sensationeel nieuws uiteraard niet de media haalt (of toch niet de pen in beweging zet van de journalist die Merchtem failliet verklaarde). Die studie is relevant omdat ze start van rekenigcijfers .
De volledige studie kan U mij op eenvoudig verzoek vragen : [email protected].
Het systeem van de studie is vrij eenvoudig. De studie vertrekt van goedgekeurde cijfers uit de rekening. Dat wil zeggen : niets aan te prutsen of te verbloemen, cijfers zoals ze zijn. Dit dus in tegenstelling met vergelijkende studies op basis van meerjarenbegroting (voor mij was die studie in het Nieuwsblad zelfs waardeloos !). De gemeente wordt vergeleken met een cluster van min of meer gelijkaardige gemeenten, met de provincie en het gewest.
Enkele leuke vaststellingen :
De Merchtemse inwoner is vruchtbaar : natuurlijke aangroei bevolking van 2007-2012 is 1.3 %, voor het gewest amper 0.8 %
De werkloosheidsgraad blijft laag : 4.1 % Merchtem, 6% gewest.
Zeer opvallend R.M.I. (recht op maatschappelijke integratie, lees steun) zakt in Merchtem voor de periode 2009-2012 met maar liefst 9.4 % daar waar dit in de cluster van vergelijkbare gemeenten met 4.6 % stijgt.
Nog een uitsteker : het aantal personeelsleden / inwoner is in Merchtem fenomenaal laag : 4.6 / 1000 inwoners, tegenover 7.6 voor het Gewest. In diezelfde periode daalde dit procentueel zelfs met 7.1 %, daar waar dit provinciaal en gewestelijk steeg en in de cluster stabiel bleef.
De totale uitgaven gewone dienst (dat wil zeggen de gewone werking zonder investeringen) in € per inwoner bedragen 1.443 dat is ruim hoger dan de cluster (1.124), de provincie (1.357) en het gewest (1.294). Verontrustend ? Neen, als we onderwijs er gaan uitfilteren (in Merchtem 599 €/ inwoner, in het gewest 133 €/ inwoner) en er de toelage voor dat onderwijs gaan naast plaatsen zitten we aan 'gecorrigeerde uitgaven' van 1.143 €/ inwoner, wat hoger is dan de cluster (1.016) maar lager dan de provincie (1.223) en het gewest (1.191).
Als je dezelfde oefening doet langs inkomsten zie je dat Merchtem 1.528 € per inwoner ontvangt. Als men daar het onderwijs, dat in exploitatie voornamelijk een doorschuifoperatie is, uitfiltert blijven we nog steeds goed zitten. We zouden in mensentaal kunnen stellen dat Merchtem zijn inkomsten / uitgaven balans bijzonder goed in de hand heeft.
Om enkele kwatongen af te snoeren : nog een leuke grafiek. Ons exploitatieresultaat bedraagt 83, de cluster -14, de provincie -13 en het gewest 9.
In onze buitengewone uitgaven (investeringen),pieken we dan weer opzichtens cluster, provincie en gewest. Met een cijfer van 1.033 opzichtens respectievelijk 180, 548 en 407 zitten we dus zeer hoog : reden ? Niet ver te zoeken : bouw school Ten Bos.
Wat de schulden betreft : daar duidelijk niks overdreven. 1.269 € per inwoner, cluster 1.260, provincie 1.404 en gewest 1.240.
Een leuk cijfer daarover : gesteld dat we niets anders zouden doen dan onze schulden afbetalen, dan zouden die in onze gemeente volledig afbetaald zijn op 5 jaar en acht maanden, in de cluster 9 jaar en zeven maanden, de provincie 9 jaar en zes maanden en het gewest acht jaar en zeven maanden.
Ik zou zo nog uren kunnen doorgaan.
Een belangrijke les : op basis van de cijfers zijn wij financieel kerngezond.
En dat is voor mij als schepen van fancien het allerbelangrijkste.
Niet te vergeten : zonder belastingsverhoging ! Niet om te stoefen, maar weinigen doen het ons na.