Dit schreef ik een jaar geleden : Als hervormen een obsessie wordtSection: Algemeen
Ik ben dus radicaal tegen fusie : niet met Opijk, niet met Asse, niet met Wemmel en niet met Meise (ook niet met Buggenhout)



Het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen heeft kennelijk heel wat plannen
Vorige week dook er een kaart op waarbij de meest aangewezen fusies van gemeenten werden geprojecteerd. Tegelijkertijd lekte uit dat NVA zeer ver wil gaan in het ontmantelen van de Provincies.

Voor het fusieplan luidt het : "gaan voor schaalvergroting". Voor het omzeggens afschaffen van de Provincies is het devies dat dit bestuursniveau overbodig zou zijn.

Hier zit meer dan één contradictie in. Is het niet juist zo dat de provicie een schaal bij uitstek heeft om net dingen te gaan doen die kleinere gemeenten niet aankunnen ? 

Een klein voorbeeld : het feit dat Merchtem een tuinbouwschool heeft die bevolkt wordt door leerlingen van ver buiten de gemeente is eigenlijk strikt genomen geen 'kerntaak' van onze gemeente. Zou het nu net een ideale taak zijn voor de provincie om zulk gespecialiseerd onderwijs aan te bieden ? 

Gemeenten die midden de jaren zeventig heel gretig gignen zwembaden bouwen en culturele centra, kreunen nu onder een onhoudbare financiële last. Ook hier is er een taak weggelegd voor de Provincie. In plaats van de provincies af te schaffen zouden taken die 'gemeentegrensoverschrijdend' zijn moeten overgeheveld worden naar het Provinciaal niveau. En de fusies van de gemeenten dan ? Wie de 'webstek' van het Agentschap Binnenlands Bestuur van Vlaanderen eens bezoekt en gaat naar het item 'regelgeving' zal mij moeten gelijk geven : een ontembare drang aan regelgeving.  Eerst witboeken, dan voorstellen van decreet, dan het decreet, dan wat 'reparatiedecreten' en omdat het op den duur onverstaanbaar wordt : een massa omzendbrieven.

De fusies zijn niet nodig. Is er één burger die klaagt over het gemeentelijk of stedelijk bestuursniveau ? Neen. Laat dan dat niveau zoals het is. Laat overigens die besturen beter eens op adem komen en zorg dat ze middelen hebben om hun beleidsniveau te kunnen uitvoeren. In plaats van bestaande boekhouding, waar niets verkeerd mee was, om te vormen tot 'BBC', dan nog verschillend tusssen Gemeente en OCMW. Of recent ook heel de regelgeving rond bestuur Eredienst. Het is veranderen om te veranderen. Ik  heb soms de indruk als schepen dat er in Brussel blijkbaar een leger zit dat moet bezig gehouden worden met hervormen, regeltjes schrijven, conntroles invoeren, regelementen maken om subsidies te krijgen (of te ontlopen). 

Dit is een persoonlijike stellingname maar zowel als jurist en als deel van het laagste bestuursniveau : stop met die interne staatshervorming : niemand vraagt die. Wie ook de Vlaamse Regering zal bemannen : vul eerst de bevoegdheden die er zijn door de zesde staatshervorming in. Laat gemeenten en steden met rust. Laat zij die willen fusioneren dit doen. Laat gemeenten die een versnelling hoger willen in samenwerking, al dan niet via een intercommunale dit vooral ook doen. Maar leg aub weer geen fusie op. Het lokale beleidsniveau staat het dichtst bij de burger. Een schaalvergroting doorvoeren zal weer zoveel minder mensen die dicht bij de burger staan en hem of haar vertegenwoordigen  doen verdwijnen.  Reken maar eens uit hoeveel minder raadsleden er zullen zijn. En het gaat echt niet om die zitpenningen. Daar valt of staat de financiële gezondheid van een gemeente niet mee. Het gaat om de betrokkenheid. Hoe waardevol is het niet te kunnen rekenen op bijvoorbeeld een raadslid uit Hamme ? De raadsleden uit de kleindere entiteiten van een grote fusiegemeenten zullen het steeds moeilijker hebben om stand te houden. Geen goede zaak voor de politiek in het algemeen. Doch zoals gezegd : dit is een eigen mening.