40 kilometer : 1 u 15 rijden
Voorstel van nieuw verkeersbord
Vandaag diende ik naar Lierde (Oost-Vlaanderen), begin van de mooie Vlaamse Ardennen te gaan voor vergadering. Per ongeluk had ik mijn GPS ingesteld op een modus zonder autosnelwegen.
Ik heb op het traject een selectie aan obstakels op de weg mogen beleven om 'U' tegen te zeggen. Bloembakken, drempels, wegversmallingen, stroken kassei, enfin het hele gamma in al zijn variaties.
Mijn persoonlijke mening (alvorens ik iemand bruskeer) is heel duidelijk : op verbindingswegen horen geen obstakels thuis. Dat men de snelheid regelmatig controleert, geen probleem, lukt dat niet, dan maar een flitspaal.
Opstakels horen hooguit thuis in wijken als signaal : 'hier kom je een woonwijk binnen'.
Vandaag is het onmogelijk om pakweg van Merchtem naar Londerzeel te rijden zonder een of andere vorm van obstakel tegen te komen. Idem Wolvertem, Buggenhout, Dendermonde, Aalst... Maximale bescherming en eigen bedding zwakke weggebruiker ja, maar ook het gemotoriseerd verkeer moet capaciteit op het wegennet krijgen / behouden. Mochten we dan nog kunnen beschikken over uitmuntend openbaar vervoer, ik zou nog zeggen. Maar, nogmaals persoonlijk : weg met al die obstakels op verbindingswegen. (proef op de som : met openbaar vervoer van Merchtem naar Lierde kan je niet binnen de drie uur enkele rit dit traject afleggen...viva de tijd van paard en kar en hier en daar een afspanning aandoen..)
Voorstel van nieuw verkeersbord
Vandaag diende ik naar Lierde (Oost-Vlaanderen), begin van de mooie Vlaamse Ardennen te gaan voor vergadering. Per ongeluk had ik mijn GPS ingesteld op een modus zonder autosnelwegen.
Ik heb op het traject een selectie aan obstakels op de weg mogen beleven om 'U' tegen te zeggen. Bloembakken, drempels, wegversmallingen, stroken kassei, enfin het hele gamma in al zijn variaties.
Mijn persoonlijke mening (alvorens ik iemand bruskeer) is heel duidelijk : op verbindingswegen horen geen obstakels thuis. Dat men de snelheid regelmatig controleert, geen probleem, lukt dat niet, dan maar een flitspaal.
Opstakels horen hooguit thuis in wijken als signaal : 'hier kom je een woonwijk binnen'.
Vandaag is het onmogelijk om pakweg van Merchtem naar Londerzeel te rijden zonder een of andere vorm van obstakel tegen te komen. Idem Wolvertem, Buggenhout, Dendermonde, Aalst... Maximale bescherming en eigen bedding zwakke weggebruiker ja, maar ook het gemotoriseerd verkeer moet capaciteit op het wegennet krijgen / behouden. Mochten we dan nog kunnen beschikken over uitmuntend openbaar vervoer, ik zou nog zeggen. Maar, nogmaals persoonlijk : weg met al die obstakels op verbindingswegen. (proef op de som : met openbaar vervoer van Merchtem naar Lierde kan je niet binnen de drie uur enkele rit dit traject afleggen...viva de tijd van paard en kar en hier en daar een afspanning aandoen..)